Nauka metodą Montessorii obejmuje 5 obszarów:
- życie codzienne,
W tym dziale najmłodsze dzieci nabywają umiejętności, które przydadzą im się na co dzień. Specjalne zestawy ćwiczą przelewanie, przesypywanie, nawlekanie, cięcie nożyczkami, segregowanie, przyszywanie guzików, krojenie owoców i warzyw czy zapinanie guzików, wiązanie kokardek. Części zestawów poświęcona jest małej motoryce czyli pracy ręki. Proste zestawy kształtują różne umiejętności przydające się życiu codziennym.
- sensorykę,
Pomoce z tego zakresu kształtują zmysły. Dzieci uczą się pojęć: mały-duży, długi- krótki, głośny- cichy, szorstki- gładki. Przedszkolaki na konkretnych materiałach odróżniają dźwięki, zapachy, smaki. Z zamkniętymi oczami odszukują takich samych faktur a także oceniają ciężkość. Dopasowują wielkości, uczą się kolorów a w późniejszym etapie stopniują odcienie barw.
- matematykę,
Matematyka w pedagogice Marii Montessori jest niezwykła. Dzieci wprowadzane w świat matematyki mają zupełnie inny pogląd na liczby i wielkości. Wszystko przez specjalne materiały, które dziecko dostaje do ręki. Jeżeli mówimy dziecku o 1000 to dajemy mu go dotknąć w postaci kostki zbudowanej z 1000 małych perełek. Jeżeli mówimy o 1 jedności, dziecko dostaje i dotyka jednej małej perły. Później wykonujemy z nim działania na tych konkretach.
- język
Maria Montessori pisała, że zazwyczaj chęć do nauki pisania i czytania objawia się w wieku 3,5-4 lat i to wtedy dzieci mają predyspozycje do poznawania liter a tym samym czytania. Jeżeli dziecko ma tzw. „wrażliwą fazę” na język to chłonie wiadomości z tego działu bardzo szybko i z ogromną przyjemnością. Tutaj uczymy się również pisania. Na początku w piasku, później na tablicach, by na końcu ćwiczyć pisanie w linii. Przedszkolaki poznają również części mowy.
- kulturę
Dział kultury jest bardzo atrakcyjny dla przedszkolaków. Znajdują się tu pomoce z zakresu geografii, botaniki, zoologii, biologii, historii. Zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu, zaczynamy od wszechświata i naszego układu słonecznego. Poznajemy kontynenty i poszczególne kraje. Przedszkolaki uczą się zwyczajów i kultury innych narodów.
W przedszkolu pracuje się na specjalnych materiałach (pomocach) montessoriańskich,
które są opracowane na bazie wielu lat doświadczeń w pracy z małymi dziećmi. Maria Montessori uważała, że dziecko lepiej poznaje rzeczywistość, jeśli może jej dotknąć. Zaczyna się więc od konkretów, dopiero później przechodzi się do abstrakcji.
w tej metodzie wychowawczej i pedagogicznej najważniejsze jest dziecko i jego potrzeby.
„Pomóż mi zrobić to samodzielnie”. Te słowa wypowiedziało kiedyś dziecko do Marii Montessori i tym samym stały się one jednym z najbardziej charakterystycznych cytatów dotyczących tej pedagogiki. W naszym przedszkolach zwracamy bardzo dużą uwagę na rozwój samodzielności, ale nie tylko tej z zakresu samoobsługi. Samodzielność to także podejmowanie decyzji i ponoszenie ich konsekwencji. To także dokonywanie wyborów i odpowiedzialność.